ABC linking wordt tegenwoordig nog een stuk vaker gebruikt dan je in eerste instantie zou denken. Het is dan ook nog steeds een effectieve vorm van linkbuilding om de autoriteit van jouw website te kunnen vergroten. Wat is ABC linking? Waarom zet je het in? En bovenal: hoé zet je het in? Je leest het hieronder!
ABC linking
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is ABC linking?
Een ABC linkruil is een linkbuildingconstructie die uit drie partijen bestaat: partij A, partij B en partij C. In het geval van een ABC linkruil linkt partij A naar partij B, maar linkt partij B weer door naar partij C. Het is een constructie die moeilijker op te zetten is dan een AB linkruil. Dus waarom zou je het inzetten?
Waarom een ABC linkruil?
De voornaamste reden dat men een ABC linkruil opzet, is voor de optimalisatie van Google en het vergroten van de autoriteit van een website. Wanneer je aan een link van een partij wilt komen, kan het zijn dat deze partij een link terug wil hebben. Wanneer je echter een AB linkruil opzet, waarbij je beiden naar elkaar linkt, streept Google deze als het ware tegen elkaar af. Hierdoor is het een stuk minder effectief dan wanneer je normaal een link krijgt. Hierom zijn er slimmeriken die er een derde partij, of een derde website bij gingen betrekken.
Hoe zet ik een ABC linkruil op?
Wanneer je een succesvolle linkruil op wilt zetten, heb je hier drie partijen (websites) voor nodig. Het is daarbij zaak dat alledrie de partijen het volgende hebben:
Praktisch gezien kun je dit doen door minimaal 2 websites te hebben. Jij benadert een linkpartner. Wanneer deze een link terugvraagt, biedt je een link van jouw tweede domein aan. Als deze op een uniek IP-adres zit, heb je niks om je zorgen om te maken. Zorg er alleen wel voor dat je niet teveel van dit soort links opzet. Google gaat bij teveel ABC links met dezelfde B en C domeinen patronen zien, waardoor de link alsnog minder waard zal worden. Wil je je linkbuilding uitbesteden? Stuur ons een mail of bel ons voor meer advies!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z