Wat is een Google Penalty?

Een Google Penalty is een straf die Google uitdeelt aan een website op het moment dat deze website zich niet aan haar richtlijnen houdt. Google deelt straffen uit om een manipulatie van haar algoritme tegen te gaan. Iedereen wil zo hoog mogelijk komen in de organische zoekresultaten van Google. Sommigen proberen dat met illegale methoden.

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Waardoor krijg je een Google Penalty?

Er zijn meerdere punten waarop Google een Penalty uit kan kan delen. Dit verschilt van verkeerde manieren van content verwerken tot ongeoorloofde manieren van linkbuilding. Ondanks dat er meerdere punten zijn waarop Google een straf kan uitdelen, is dit geen directe reden voor paniek. Wanneer jij geheel vanuit je eigen filosofie te werk gaat en je gehele website in dienst stelt van een prettige bezoekerservaring, heeft Google geen reden om een straf uit te delen. Heb je het idee dat je tegen het randje zit van een penalty? Dan zijn de volgende 5 punten datgene waar je op moet letten:

  1. Keyword stuffing: dit is een nogal oude manier van pagina’s inrichten met zoekwoorden. Vroeger kon je een pagina nog helemaal vol zetten met zoekwoorden. Dit zag er super onnatuurlijk uit, maar je scoorde er wel hoog mee. Tegenwoordig is Google echter heel wat stappen verder. Nu is de beleving van de bezoeker vele malen belangrijker. Een pagina te spammen met zoekwoorden wordt dus gezien als manipulatie van de rankings. Of in ieder geval een poging tot, want tegenwoordig heeft dit helemaal geen zin meer.
  2. Link spamming: naast het manipuleren van de pagina on-page, komt het spammen van links tegenwoordig nog wel veel vaker voor. Men denk vaak ‘hoe meer links hoe beter’. Echter ziet Google al snel als je in een hele korte tijd te veel links plaatst naar een website of specifieke pagina. Je zal dit dan ook snel merken in je rankings en bezoekers door de penalty die je hierdoor krijgt. Bouw je linkprofiel dus op een natuurlijke manier op!
  3. Cloaking: hiermee worden de zoekmachines gemanipuleerd door andere content te laten zien aan zoekmachines dan aan de bezoekers om organisch hoog in Google te komen. Zoekmachines kunnen dan bijvoorbeeld een pagina te zien krijgen over evenementen terwijl bezoekers een pagina over schoenen te zien krijgen. Een andere manier van cloaking is het alleen laten zien van teksten en zoekwoorden wanneer zoekmachines de pagina crawlen. Wanneer mensen de pagina bezoeken zijn deze teksten en zoekwoorden ineens onzichtbaar.
  4. Scraped en duplicate content: hierbij gaat het om letterlijk gekopieerde content. Hiermee kun je niet scoren. Dit wordt namelijk ook gezien als plagiaat. Wat men nog wel eens doet is content overnemen en kleine delen vervangen. Dit is scraped content. Sommige mensen denken dat Google dit niet doorheeft. Echter zullen diegenen al snel aan een penalty merken dat de vork anders in de steel zit!
  5. Alle andere vormen van Black hat SEO: Er zijn nog vele andere manieren van zoekmachine manipulatie die bestraft worden. Zo probeert men nog wel eens teksten en zoekwoorden achter een foto plaatsen, zodat alleen de zoekmachine het ziet. Ook een misleidende manier om zoekmachines informatie te geven. Machine gegenereerde bezoekers is daarnaast ook iets wat vaak voorkomt. Zo denkt men meer waarde te krijgen.

Waarom nu ineens wel een penalty?

Wanneer je een penalty krijgt voor iets wat al een tijdje zo staat, denk je waarschijnlijk ‘waarom krijg ik nu ineens wel een penalty van Google?’. Google update in principe regelmatig haar algoritme. Maar ook is er een team dat handmatig websites checkt. Wordt jouw website op de een of andere manier gecontroleerd, dan kan het zo zijn dat je handmatig een penalty krijgt.

Daarnaast heeft Google ook regelmatig updates. Met deze updates worden verschillende punten aangepakt. Zo is er vaker een spam update. Hierdoor is het voor Google steeds makkelijker om gespamde links, pagina’s en websites ertussenuit te pikken. Ook kan een update op verschillende andere manieren verbeteringen doorvoeren hoe een website beoordeeld wordt. Lag jouw website hier al op het randje, dan word je daar nu wel voor bestraft.

Hoe kan ik checken of ik een penalty heb?

De beste manier om te checken of je een penalty hebt is Google Search Console. Hier wordt duidelijk weergegeven wat voor penalty je hebt en wat eraan gedaan moet worden. Houd Google Search Console dus goed in de gaten en check het regelmatig. Los van de Google penalty’s die je kunt krijgen zijn er nog heel wat andere zaken die je hieruit op kunt maken. Denk aan niet geïndexeerde pagina’s, URL’s die niet gevonden worden, fouten in de robots.txt en nog veel meer.

Verder kun je het goed zien aan je bezoekersaantallen en rankings uiteraard. Als deze allebei ineens drastisch achteruitgaan, dan heb je hoogst waarschijnlijk te maken met een Google penalty. Houd hiervoor verschillende tools in de gaten die dit meten. Voor het bijhouden van je bezoekers kun je het beste Google Analytics gebruiken. Deze tool geeft het allerbest weer hoeveel bezoekers er daadwerkelijk binnen zijn gekomen.

Wat zijn de gevolgen van een Google Penalty?

Tegenwoordig wordt Google steeds strenger in het uitdelen van een penalty. Door middel van onder andere de Panda en Penguin update wordt de zoekmachine steeds secuurder in het opsporen van misbruik. Het oplopen van een Google Penalty kan meerdere gevolgen hebben voor je website. Er bestaat een kans dat Google je flink laat zakken in haar organische zoekresultaten, maar je kan er ook (tijdelijk) uit verwijderd worden. In beide gevallen is het zaak je website te verbeteren op de punten waarvoor je gestraft bent. Vervolgens laat je jouw website opnieuw laat indexeren door Google. Dit kun je via Google Search Console doen. Alleen wanneer je dat doet, is je website weer te zien in de zoekresultaten.

Hoe kan ik een Google Penalty oplossen?

Wanneer je een penalty van Google krijgt, staat het eigenlijk altijd in Google Search Console. Hier wordt heel duidelijk aangegeven waarom je de penalty hebt gekregen en wat er dus anders moet. Lees dit aandachtig en los het probleem op die manier op.

Wanneer jij zuiver te werk gaat met je zoekmachine optimalisatie, is de kans op een Penalty van Google zeer gering. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, bekijk dan de richtlijnen voor webmasters van Google. Hier staat heel duidelijk aangegeven waar Google naar kijkt.

Wil je écht zeker weten dat jouw website op een legale manier beter vindbaar wordt? Neem dan contact met ons op of vraag een gratis website scan aan. Zo kom jij erachter wat SAM Online Marketing voor jou kan betekenen op het gebied van zoekmachine optimalisatie en/of online marketing.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z