Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties van je site kunt bijhouden. Ook verschillende technische problemen die zich voordoen op jouw website kun je door middel van Google Search Console opsporen. Daarnaast krijg je ook gelijk meer inzichten over verschillende zoekwoorden!

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Waarom zou je Google Search Console moeten gebruiken?

Of je nou beschikt over algemene of specialistische kennis, Google Search Console kan jou altijd verder helpen. Voor bedrijfseigenaren is het handig om op de hoogte te zijn van de basis voor het optimaliseren van de website. Voor mensen met specialistische kennis zoals SEO experts of marketeers van een online marketing bureau kan Google Search Console handig zijn om technische beslissingen voor websites te nemen en om te kijken met welke zoektermen de website gevonden wordt. Daarnaast is het ook mogelijk om geavanceerde marketing analyses uit te voeren in combinatie met de andere Google tools zoals Google Analytics.

Naast de marketingtechnische elementen is Google Search Console ook handig om te gebruiken voor sitebeheerders en web ontwikkelaars. Een sitebeheerder is verantwoordelijk voor de werking van een site.

Waarvoor gebruik je Google Search Console?

Wat Google Search Console in feite doet, is tools en rapporten bieden over hoe jouw website in de zoekresultaten van Google staat. Met deze verschillende tools en rapporten krijg je de volgende mogelijkheden en inzichten:

  • Bevestiging dat Google je website kan vinden en crawlen.
  • Gehele crawlstatistieken tot in detail weergeven.
  • Indexeringsproblemen oplossen.
  • Nieuwe indexering aanvragen voor nieuwe of eventueel geüpdatete content.
  • Op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt.
  • Hoe vaak je website in totaal vertoond wordt en hoeveel klikken het ontvangt. Ook van specifieke pagina’s.
  • Meldingen ontvangen wanneer Google tegen problemen aanloopt met de indexering, spam of andere zaken.
  • Welke sites linken naar je website.
  • Robots.txt checken.
  • Problemen met AMP, mobiel gebruiksgemak en andere zoekfuncties oplossen.
  • Problemen met structured data weergeven.

Zo zijn er nog wel meer details binnen Google Search Console. Ieder onderdeel kun je ontzettend goed gebruiken om jouw website onder de loep te nemen. Hier wordt ook weergegeven wanneer je website een Google Penalty heeft gekregen. Aan de hand van deze tool kun je zelfs allerlei spam ertussenuit pikken. Houd de tool dus regelmatig in de gaten! We zullen enkele van de belangrijkste onderdelen verder toelichten.

Houd de indexeringsproblemen goed in de gaten!

In Google Search Console links in het menu onder de categorie “Indexeren” staat “Pagina’s”. Wanneer je hierop klikt krijg je alle indexeringsproblemen te zien. Analyseer dit regelmatig om verschillende gekke URL’s of gebeurtenissen ertussenuit te kunnen vissen. De volgende onderdelen kun je hierin terugvinden:

  • Pagina met omleiding
  • Alternatieve pagina met correcte canonieke tag
  • Niet gevonden (404)
  • Uitgesloten door tag noindex
  • Dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie
  • Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker
  • Fout met omleiding
  • Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd
  • Gevonden – momenteel niet geïndexeerd

In principe spreekt het allemaal voor zich. Zorg dat je zo veel mogelijk problemen wegwerkt en vervolgens op de knop ‘oplossing valideren’ klikt. Het kan dan een tijdje duren voordat Google daadwerkelijk alles valideert.

Sommige ‘problemen’ zijn eigenlijk moeilijk of niet op te lossen. Denk aan de fout met omleiding of de noindex pagina’s. Deze zal je namelijk altijd wel hebben. Bedankpagina’s bijvoorbeeld staan eigenlijk standaard op noindex. Maar ook URL’s die aangepast zijn moeten een 301 krijgen om naar de nieuwe pagina omgeleid te worden. Zo verlies je de autoriteit niet.

Zelf een pagina laten indexeren

Wanneer je nieuwe pagina’s aanmaakt kan het vaak lang duren voordat het gecrawld en geïndexeerd wordt. Zo duurt het dus alleen maar langer voordat je kan scoren met je nieuwe pagina. Je kan dit met Google Search Console zelf een stuk versnellen. Bovenin de tool heb je een soort zoekbalk. Vul hier de URL in van de nieuwe pagina die je hebt gepubliceerd. Nu krijg je een specifieke URL-inspectie. Grote kans dat je hier een grijs teken krijgt met daarachter ‘URL is niet geïndexeerd door Google’. Rechtsonder in dat vak kun je klikken op ‘Indexering aanvragen’.

Zo kun je helemaal zelf een nieuw gepubliceerde pagina indexeren. Gemiddeld duurt het een dag voordat de pagina daadwerkelijk geïndexeerd is. Soms kan het wat langer duren, maar soms is het ook al binnen enkele uren gedaan. Dit kun je zelf weer op precies dezelfde manier checken. Als je pagina geïndexeerd is, dan zal je in plaats van een grijs teken en groen vinkje krijgen met daarachter ‘URL is geïndexeerd door Google’.

Live URL testen en analyseren

Via precies dezelfde pagina kun je rechtsboven een grijze knop vinden met ‘live URL testen’. Dit is ontzettend handig voor als je voornamelijk de structured data van de specifieke URL wil analyseren. Wanneer je een indexering aanvraagt, wordt de URL altijd al live getest.

Vervolgens kun je in de gegevens daaronder zien of er fouten of waarschuwingen zijn voor de gestructureerde gegevens van de specifieke pagina. Dit kunnen gegevens zijn van veelgestelde vragen op de pagina, breadcrumbs, video’s, HTTPS-status, etc.

Optimalisaties voor structured data

Zoals we hierboven aangegeven hebben kun je van een specifieke URL de structured data checken via de URL-inspectie. Maar je kunt ook de algemene gestructureerde gegevens van de website checken en optimaliseren. Links in het menu vind je de categorie ‘Optimalisaties’. Vaak staat deze er gewoon. Heb je echter nog geen gestructureerde gegevens doorgevoerd op je website, dan zal deze categorie hier ook niet staan. Hieronder kun je dezelfde mogelijkheden vinden als we hiervoor benoemd hebben.

Wanneer je op een van de soorten gestructureerde gegevens klikt, krijg je een overzicht met een staafdiagram te zien. Hier staan rode en groene staven in. De groene staven laten zien hoeveel geldige URL’s deze specifieke structured data bevatten, en de rode staven laten zien welke ongeldige URL’s hiervoor zijn. Ga de ongeldige URL’s dan ook goed na en check wat er geoptimaliseerd moet worden om er een geldige URL van te maken.

Crawlstatistieken

Links in het menu onder ‘Instellingen’ kun je de crawlstatistieken vinden. Klik op ‘Rapport openen’ om een duidelijk overzicht te krijgen. Hier vind je alles over het crawl gedrag van Google met de uitslagen. In de grafiek zie je hoeveel crawlverzoeken er op specifieke data zijn geweest. Daaronder zie je de status van de host van je website. Zijn hier problemen mee, dan kun je dit hier allemaal in terugvinden. Verder zie je alle specifieke informatie over de uitslagen per crawl daaronder. Hoeveel procent van de URL’s zijn er bijvoorbeeld niet gevonden (404)? Dit moet je zo veel mogelijk wegwerken door bijvoorbeeld een redirection of 410-code door te voeren. Hiermee geef je aan de de pagina verplaatst of verwijderd is. Probeer het percentage URL’s met een OK (200) uitslag zo dicht mogelijk bij de 100% te krijgen. Je zal er nooit helemaal komen, want er zullen altijd wel pagina’s geredirect worden.

Hoe moet je Google Search Console instellen?

Je kunt zelf eenvoudig Google Search Console instellen. Dit doe je op de volgende manier:

  1. Ga naar de website van Google Search Console en zorg dat je ingelogd bent in de browser met het Google account dat je hieraan wil koppelen.
  2. Je krijgt nu twee blokken te zien. Om het voor jezelf makkelijk te maken gebruik je het rechter blok om de URL van je homepage in te vullen. Zorg er wel voor dat je de juiste URL gebruikt. Het makkelijkste is om deze gewoon te kopiëren.
    Let op: wanneer er aanpassingen gedaan worden vanuit de hosting aan je URL-structuur, kan Google Search Console geen data meer ophalen met deze manier. Denk aan wanneer www. van de URL-structuur wordt verwijderd. Of wanneer HTTP veranderd in HTTPS bijvoorbeeld.
  3. Als je dit hebt gedaan, krijg je verschillende keuzes om je website te koppelen waarmee je laat zien dat je gemachtigd bent om Google Search Console in te stellen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het koppelen van Google Analytics, het uploaden van een HTML bestand, een meta tag toevoegen in de code van de website, Google Tag manager gebruiken of als laatste optie is het nog mogelijk om een DNS record toe te voegen.

Nu is jouw website gekoppeld en kun je de rapportages bekijken en jouw website verder verbeteren. Klinkt dit allemaal te moeilijk voor jou of wil je je liever richten op de core business van jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze consultants om de mogelijkheden voor jouw website te bespreken. Of vraag gelijk een gratis website scan aan om te weten te komen hoe jouw website ervoor staat en waar de mogelijkheden liggen.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z