Bij een opt-in geeft een gebruiker van een e-mailadres aantoonbaar toestemming voor het ontvangen van email marketing mails, een onderdeel van online marketing. Dit maakt de e-mailberichten gewenst en dus geen spam. Opt in is geen waterdichte mogelijkheid. Mensen kunnen eenvoudig een niet bestaand adres invullen of het adres van iemand anders invullen. Dit zorgt ervoor dat een verzendlijst vervuild kan raken met verkeerde of niet geïnteresseerde ontvangers van de mailing. Dit is een van de redenen dat steeds meer bedrijven en organisaties gebruik maken van een dubbele opt in.
Wat is opt-in?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Opt-in en AVG-wetgeving
Het is sinds de invoering van de AVG-wetgeving verplicht dat het voor een inschrijver duidelijk is dat deze bij een opt-in toestemming geeft voor het ontvangen van informatie en nieuwsbrieven. Dat betekent dat er een zichtbare checkbox in een (inschrijf)formulier moet zitten waarmee de inschrijver toestemming kan geven om e-mails te mogen ontvangen.
Het beheren van opt-ins gaat gewoonlijk via e-mailmarketing software waarmee je kunt aantonen dat er daadwerkelijk een opt-in is verkregen. Maar daarnaast biedt die software overigens ook de mogelijkheid om je als inschrijver weer uit te schrijven.
Wat is een soft opt-in?
In sommige situaties is het toegestaan om opt-in standaard te hebben inbegrepen. Dat kan gaan om het plaatsen van een bestelling, het toezenden van essentiële informatie over het gebruik van het bestelde product of over de levering zelf. Zo is het ook toegestaan om een betaalherinnering te verzenden als dat nodig blijkt. En als je klantinformatie middels soft opt-in wilt opsturen over nieuwe producten of bijbehorende accessoires dan is dat toegestaan mits je de klant van tevoren de kans hebt gegeven of zicht uit te schrijven uit de mailinglijst.
Wat is dubbele opt-in?
Bij een dubbele opt-in geeft een gebruiker van een mail adres twee keer toestemming om mails te ontvangen. Dit gebeurt vaak door middel van een extra activatiemail na de inschrijving via een website. In de activatiemail staat een link waar de gebruiker op moet klikken om de toestemming te bevestigen.
Een opt in formulier
Een opt in formulier is een inschrijfformulier voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Dit formulier moet geoptimaliseerd worden om zoveel mogelijk bezoekers over te halen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Het is belangrijk dat het opt in formulier goed te zien is en dat het er professioneel uitziet. Het formulier moet beschikken over een goede header om de aandacht van de bezoekers te trekken. In de header wordt vaak het voordeel van het inschrijven beschreven. Om mensen zich in te laten schrijven is het verstandig om verschillende voordelen van het inschrijven te benoemen en om een beloning aan te bieden. Dit kan in de vorm van een e-book, cursus of andere beloning. De laatste twee factoren zijn de button en een social proof. De button onderaan het formulier heeft het beste een opvallende kleur en de tekst op de button moet uitnodigen om erop te drukken. Social proof is een soort bewijs en je kan hierbij denken aan het aantal inschrijven, vermeldingen in de media of een testimonial plaatsen. Om het formulier zo goed mogelijk te maken is het verstandig om te testen met verschillende formulieren.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z