Wat is email marketing? In het kort:
Email marketing is een onderdeel van online marketing, maar is ook nog onderdeel van vertakkingen daarbinnen zoals content marketing en direct marketing. Bij email marketing worden commerciële boodschappen zoals aanbiedingen direct naar de doelgroep gestuurd. Voor email marketing zijn meerdere tools zoals Mail Chimp of Campaign Monitor. Email marketing kan verschillende redenen hebben, dit is vaak afhankelijk van het bedrijf die de mail stuurt.
Zoals gezegd valt het binnen verschillende delen van online marketing:
- Online marketing (internet marketing). Dit betreft alle marketingmethoden die op internet worden toegepast. E-mail marketing is daar één van, maar hieronder vallen ook zaken als zoekmachine optimalisatie (SEO), social media marketing, Google Ads en zoekmachine adverteren en remarketing.
- Het is vrij voor de hand liggend dat email marketing in deze categorie valt aangezien het betrekking heeft online interacties en contact met jouw doelgroep.
- Bij content marketing richt je je op twee partijen: jouw doelgroep, maar ook de zoekmachines. Met je content probeer je zo waardevol mogelijke informatie te verstrekken aan geïnteresseerden en leads. Het doel van deze methode is om middels jouw teksten een bezoeker of lezer aan te sporen tot een conversie, of dit nu een aankoop is, een download van een bestand of het abonneren op een nieuwsbrief.
- Email marketing valt tevens in deze categorie, omdat de e-mails die je verzendt tijdens een campagne pakkende en motiverende content nodig heeft om te slagen.
- Direct marketing is zoals de naam al zegt doelgericht. Het richt zich op een specifieke doelgroep om een zo efficiënt mogelijke manier van leadgeneratie te verzorgen.
- En tot slot valt e-mail marketing dus ook onder dit kopje aangezien je in gericht op een doelgroep focust om niet als spam over te komen.