Wat is online marketing?

Online marketing staat voor alle vormen van marketing die op het internet plaatsvinden. Het doel hiervan is voornamelijk om meer bezoekers en conversies te genereren op je website. Daarnaast kan het ook ingezet worden voor meer naamsbekendheid. Hiervoor kun je meerdere vormen van online marketing gebruiken.

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Wat valt onder online marketing?

Online marketing bestaat uit vele soorten. Aan de hand van het doel waar jij internet marketing voor wilt inzetten, kun je kiezen wat voor vorm het beste bij jouw strategie past. De meest gebruikte vormen zijn de volgenden:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Content marketing
  • Google Ads
  • Social media marketing
  • E-mail marketing

Ook binnen deze vormen van online marketing zijn weer ontzettend veel zijtakken waar jij je op kunt focussen. Binnen social media heb je bijvoorbeeld verschillende kanalen, maar ook binnen Google Ads kun je op verschillende vormen adverteren! Laten we wat dieper ingaan op deze vormen van internet marketing.

Wat is online marketing?

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, wordt je website geoptimaliseerd om zo goed mogelijk vindbaar te worden in Google. Er zijn verschillende factoren die hierbij aan bijdragen. Dit kan verdeeld worden in drie categorieën:

Met linkbuilding gaat het vooral om de autoriteit die moet worden opgebouwd. Dit wordt gerealiseerd door externe links naar jouw website te laten verwijzen. De autoriteit die je daadwerkelijk hebt, kan aan de hand van DR of DA bepaald worden. Daarnaast moeten jouw pagina’s ook goed ingericht zijn om hier goed mee te kunnen scoren. Dit is het on-page deel waar ook het schrijven van relevante content onder valt. Verder moet je website nog technisch goed in elkaar zitten. Denk aan de snelheid en geen onnodige codes die aan de achterkant verwerkt zijn. Zet je deze drie onderdelen goed in, dan kun je in de organische zoekresultaten hoog scoren!

Content marketing

Content marketing is een ontzettend belangrijk onderdeel van online marketing. Met content trek je uiteindelijk je potentiële klanten namelijk aan. Content marketing kan te maken hebben met tekst, foto’s of video’s binnen jouw online marketing strategie. Het is belangrijk om de content goed af te stemmen op jouw doelgroep en je doelen, zodat de bezoekers zo door jouw marketing funnel geleid worden.

Content marketing gaat eigenlijk altijd gepaard met een andere vorm binnen online marketing. Met alleen content kun je namelijk lastig bezoekers aantrekken. Zo is het een belangrijk onderdeel van SEO, zoals we eerder aangegeven hebben. Maar ook is het een ongelooflijk belangrijk onderdeel van Google Ads bijvoorbeeld. Jouw doelgroep moet je namelijk met maar enkele zinnen en/of een sterke foto of filmpje in jouw advertentie al nieuwsgierig maken. Door deze nieuwsgierigheid wordt daadwerkelijk op de advertentie geklikt!

Google Ads

Google Ads wordt ingezet wanneer men in de zoekmachines wilt adverteren. Waar veel voor wordt gekozen is om te adverteren in de zoekresultaten van Google. Maar dit is niet de enige manier van adverteren en reclame maken aan de hand van Google Ads. Je kan namelijk kiezen uit de volgende vormen:

Met zoekmachine advertenties kom je dus bovenaan de zoekresultaten te staan. Maar met YouTube en display ads kun jij jouw doelgroep voornamelijk visueel bereiken! Heb je een webshop, dan is het handig om in te zetten op shopping ads. Men ziet dan meteen een van jouw producten wanneer ze gericht op een zoekwoord zoeken. Wil je daarnaast jouw doelgroep heel lokaal bereiken? Dan kun je met local ads heel gericht adverteren.

Zo zie je dat je met Google Ads alle kanten op kunt. Vaak wordt er dan ook voor gekozen om meerdere soorten advertenties in te zetten. Wanneer iemand bijvoorbeeld op je website is geweest aan de hand van een zoekmachine advertentie, kun je diegene weer opnieuw targeten met een display advertentie bijvoorbeeld! Zo heb je zelfs nog meer manieren om te adverteren binnen online marketing. Namelijk op verschillende sociale media kanalen!

Social media marketing

Social media is over het algemeen een eenvoudige manier om contact te maken met jouw doelgroep. Bovendien verhoog je met social media marketing de naamsbekendheid van je bedrijf en biedt het verschillende opties tot interactie. Het geeft jouw doelgroep en klanten ook een goed en betrouwbaar gevoel wanneer je actief bent op jouw social media kanalen.

Tegenwoordig wordt het wel steeds lastiger om met een bedrijfspagina gratis in beeld te komen met je doelgroep. Het algoritme is nu zo ingesteld op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en TikTok bijvoorbeeld, dat je de posts die voor jou het meest relevant zijn meteen bovenaan te zien krijgt. Als startende onderneming is het dan lastig en duurt het redelijk lang om daar ook tussen te komen. Alle social media kanalen zetten daarnaast ook steeds meer in op betaalde content voor bedrijven.

Adverteren op sociale media

Met social media advertenties kun je jouw doelgroep ook erg makkelijk en goed bereiken. Denk aan Instagram of Facebook waar je in je feed tussendoor af en toe een advertentie te zien krijgt. Deze advertenties kun je ook heel gericht instellen dat alleen de mensen deze te zien krijgen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Het is met social media marketing dan wel lastig om er als startende onderneming tussenuit te komen, maar met advertenties wordt het je aan de andere kant weer heel makkelijk gemaakt!

E-mail marketing

Ook kun je jouw potentiële klanten heel makkelijk bereiken met e-mail marketing. Er zijn verschillende tools waarmee je eenvoudig e-mails kunt sturen naar grote groepen. Het grote minpunt is wel dat je eerst e-mailadressen moet verzamelen voordat je er daadwerkelijk mee aan de slag kunt. Daarom hebben we het hier ook voornamelijk over potentiële klanten. Je komt pas aan een e-mailadres wanneer iemand enigszins geïnteresseerd is. Wanneer je een webshop hebt, gaat dit over het algemeen wat makkelijker. Iedereen die een bestelling plaatst laat namelijk zijn e-mail achter. Wel moeten ze dan aangeven dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen bij het plaatsen van de bestelling. Het is namelijk wettelijk verplicht dat er eerst toestemming moet worden gegeven!

E-mail marketing wordt dus over het algemeen altijd ingezet met een andere vorm van online marketing. Ook als je een webshop hebt, moeten er namelijk eerst bezoekers op je site komen om de mogelijkheid te krijgen dat zij hun e-mailadres achterlaten.

Waarom zet je online marketing in?

Online marketing kan heel wat voordelen bieden. Tegenwoordig verloopt bijna alles via het internet. Hier is jouw doelgroep dus gegarandeerd te vinden. Door goed zichtbaar te worden kan jij jouw doelgroep perfect bereiken!

Een ander voordeel is dat je zelf kan bepalen hoeveel geld je uit wil geven. Al zal dit wel van invloed zijn op de resultaten die je kunt behalen. Met een kleiner budget kan je natuurlijk niet verwachten om in heel Nederland goed zichtbaar te zijn. Maar door je budget op de juiste manier te besteden kun je toch al veel bereiken, zeker op lokaal niveau.

Waar het bij offline marketing nog wel eens lastig kan zijn om de resultaten in beeld te brengen, is dit bij online marketing een stuk eenvoudiger. Zeker op basis van Google Analytics kun je resultaten beter meten en daardoor ook goed analyseren. Zo kun je eenvoudig zien hoeveel mensen je website bezoeken, hoeveel mensen een conversie volbrengen, via welke manier ze jouw website bezoeken en verschillend ander gedrag van jouw bezoekers in kaart brengen.

Het laatste belangrijke voordeel van online marketing is dat het mogelijk is om te personaliseren voor jouw doelgroep. Zo kun je beter inspelen op de interesses en wensen van jouw (potentiële) klanten.

Hoe zet je online marketing in?

Voordat je start met online marketing is het goed om een goede aanpak en strategie uit te zetten. Voor deze aanpak en strategie is het belangrijk om diverse punten duidelijk te hebben. Grote kans dat je dit al bij het opzetten van je bedrijf in kaart hebt gebracht. Toch is het altijd handig om dit nog eens voor jezelf op een rijtje te hebben.

  1. Wie is jouw doelgroep?Wie wil je bereiken door middel van je online marketing campagne en op welke plek of plekken kun je jouw doelgroep het beste bereiken?
  2. Welke boodschap wil je overbrengen? Houd het vooral eenvoudig.
  3. Wat wil je bereiken met online marketing? Is dit simpelweg meer bezoekers op je website? Wil je dat een bezoeker langer op je website doorbrengt? Wil je meer naamsbekendheid? Of wil je gewoon meer conversie? Met een duidelijk doel kan je beter vooruit. Maak dit vooral concreet en meetbaar. Op basis daarvan kun je jouw online marketing strategie samenstellen.
  4. Wat is je budget? Wat wil je uitgeven aan online marketing en alles wat daarbij komt kijken? Door een budget van tevoren te bepalen kun je duidelijker kijken welke vormen en kanalen voor online marketing inzetbaar zijn met het budget dat jij hebt. Misschien kun je wel meerdere vormen tegelijk inzetten om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Bovendien kan je aan de hand van het budget ook beter bepalen of je jouw online marketing lokaal, regionaal of nationaal kan inzetten.

3 belangrijke tips voor online marketing

Als online marketing specialist willen we jou nog drie belangrijke tips meegeven, zodat jij zelf aan de slag kunt gaan met online marketing. Zo weet je zeker dat je van jouw campagne een succes maakt!

  1. Straal dezelfde boodschap uit via alle kanalen die je gebruikt. Het is belangrijk dat de boodschap samenhangend en consistent is. Hierdoor zal deze beter blijven hangen.
  2. Plaats een goede call to action. Dit heeft weer alles te maken met conversie optimalisatie. Als iemand jouw website bezoekt, wil je natuurlijk dat deze persoon een conversie doet. Het is daarom belangrijk om een goede call to action te hebben in de vorm van een knop of link naar de juiste plek. Hierdoor nodig je mensen ook echt uit om de conversie te volbrengen.
  3. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website altijd up-to-date is. Online marketing is geen eenmalige actie maar het gaat om een altijd evoluerend en doorgaand proces. Zorg dat jouw website en content daarom up-to-date is. Dit zorgt voor een betere autoriteit en betere positie in de zoekresultaten maar ook geeft het jouw bezoekers meer vertrouwen.

Moet ik een online marketing bureau inschakelen of kan ik het zelf doen?

Online marketing kun je zelf doen wanneer je al enige ervaring hebt. Echter is het een betere keuze om te kiezen voor een online marketing bureau wanneer je een ondernemer bent. Reden hiervoor is namelijk dat een online marketing bureau de ervaring van verschillende specialisten bij elkaar heeft om van jouw website een succes te maken. Gezamenlijk wordt er een strategie op maat uitgezet waar jij gegarandeerd mee zal winnen! Daarnaast beschikt een bureau over alle tools om je website te analyseren. Om die zelf af te nemen kan dat jou maandelijks zo honderden euro’s kosten.

En misschien wel het belangrijkste voordeel voor jou als ondernemer is dat het je tijd bespaart! Als ondernemer wil je dat alles zo goed mogelijk gebeurt, zonder dat je er zelf al te veel tijd in hoeft te stoppen. In het uitvoeren van een online marketing strategie gaat ontzettend veel tijd zitten, zelfs als je al wat ervaring hebt. Door je online marketing aan een bureau uit te besteden bespaar je dus allereerst heel wat tijd. Daarnaast weet je dat jouw website in goede handen is. Het is dan dus slechts een kwestie van tijd voordat de bezoekers op je website binnenstromen!

Hoeveel kost het om je online marketing uit te besteden?

De kosten van online marketing beginnen bij ongeveer €800 per maand wanneer je dit uitbesteedt en kunnen oplopen op basis van jouw wensen en budget. Zo zijn de kosten van het bijhouden van jouw social media kanalen over het algemeen niet ontzettend hoog. Kies je voor SEO of SEA (Google Ads), dan zijn de kosten vaak een stuk hoger. Hier komen vaak ook opstartkosten bij kijken. Binnen SEO moet je hele website namelijk ingericht worden om met een goede basis te starten. Zo moet een duidelijke concurrentieanalyse samen met een zoekwoorden onderzoek gedaan worden, en moet de website on-page volledig worden ingericht.

Hetzelfde geldt voor Google Ads. Hier wil je ook weten welke zoekwoorden je het beste kunt kiezen. Met deze zoekwoorden wil je idealiter zo veel mogelijk mensen bereiken tegen zo laag mogelijke kosten (CPC). Los van de kosten die je investeert in het werk van een specialist, moet je dus ook een advertentiebudget vrijhouden. Wil je zelfs internationaal mensen bereiken? Dan kunnen de kosten al helemaal oplopen.

Voor een duidelijk antwoord op hoeveel online marketing voor jouw specifieke situatie zou kosten, kun je het beste contact opnemen met onze consultants. Wij doen dan namelijk eerst een scan om jouw situatie in kaart te brengen. Aan de hand hiervan kan een duidelijk kostenplaatje gemaakt worden.

Aan SAM kun je jouw online marketing uitbesteden!

Wil je je liever focussen op de belangrijkste werkzaamheden voor je bedrijf en valt dit hier niet onder? Kies er dan voor om je online marketing uit te besteden aan een echte specialist die weet wat hij doet. Kies voor SAM Online Marketing als jouw partner. Samen zullen we ervoor zorgen dat jouw website hoger in Google komt en daardoor betere resultaten haalt. Meer weten over onze diensten of de mogelijkheden? Neem dan contact op met onze consultants of vraag direct een gratis website scan aan.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z