Wat is een zoekwoord?

In het kort

Een zoekwoord is een term of vraag die wordt ingevoerd in een zoekmachine om een product of dienst te vinden, een bedrijf te vinden of antwoord te krijgen op een vraag. Met behulp van een zoekwoord vind je een pagina die gericht is op het onderwerp waar je naar op zoek bent. De websites die het meeste raakvlak hebben met jouw zoekopdracht, en dus de meeste autoriteit hebben, nemen de hoogste organische zoekresultaten in.

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Wanneer we het over een zoekwoord hebben kan dat één woord zijn, maar het kunnen er ook meerdere zijn. Zo kan een zoekwoord bijvoorbeeld bestaan uit 3 losse woorden. Daarom moet je de tern ‘zoekwoord’ eerder zien als een groet woorden of woordcombinatie. Hoe ziet zoiets eruit?

Dit zijn drie voorbeelden van iets dat je een zoekwoord kunt noemen. Alleen het woord ‘Linkbuilding’ zou iemand kunnen intikken in Google. Google geeft op basis van dit zoekwoord zoekresultaten, die de bezoeker verder moeten helpen. Maar als iemand het zoekwoord ‘Linkbuilding bureau Amsterdam’ intikt, geeft Google je weer andere zoekresultaten. Want je zoekt nu naar specifiek naar een bureau dat gespecialiseerd is in Linkbuilding en ook nog in Amsterdam werkzaam is. Dan laat Google natuurlijk hele andere zoekwoorden zien. Een zoekwoord kan dus bestaan uit meer dan één woord.Soorten zoekwoorden

In de wereld van SEO maken we gebruik van verschillende soorten zoekwoorden. Belangrijke soorten zoekwoorden, die je moet kennen, zijn short tail zoekwoorden long tail zoekwoorden. Deze twee soorten zoekwoorden hebben elk een eigen functie en gebruik je dus ook in verschillende situaties.

Short tail zoekwoorden

Als het gaat om short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden, gaat het niet alleen om de lengte van de zoekwoorden. Het gaat ook om de effectiviteit van beide soorten zoekwoorden. Een short tail zoekwoord is een zoekwoord dat bestaat uit een of twee woorden. Het is dus een korte woordcombinatie. Denk aan:

  • Waterfles
  • Grasmaaier
  • Iphone hoesje

Dit zijn allemaal vrij simpele zoekwoorden, die we short tail zoekwoorden noemen. Een voordeel van dit soort zoekwoord is dat ze heel vaak gebruikt worden door gebruikers van zoekmachines. Als je met een short tail zoekwoord in de top 3 van Google, is de kans erg groot dat je ontzettend veel bezoekers zult krijgen op je website. Wel is het nadeel dat de concurrentie op deze zoekwoorden ook erg hoog is. Iedereen wil er namelijk tussen staan met zijn website. Je kunt je voorstellen dat je veel moeite moet doen om met een short tail zoekwoord als ‘waterfles’ veel moeite zult moeten doen om hoog te ranken. Betekent dit dan dat je helemaal niet hoog kunt ranken en bezoekers kunt krijgen? Zeker niet! Je kunt ook long tail zoekwoorden gebruiken.

Long tail zoekwoorden

Het woord ‘long’ geeft het al aan. Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die een stuk langer zijn. Zie je een zoekwoord dat meer dan drie woorden heeft? Dan noemen we dat een long tail zoekwoord. Een aantal goede voorbeelden van long tail zoekwoorden zijn:

  • Goedkope laptop online bestellen
  • Refurbished smartphone kopen
  • Zwarte schoenen zonder veters

Long tail zoekwoorden worden, in tegenstelling tot short tail zoekwoorden, minder vaak ingetikt door gebruikers van zoekmachines als Google. Maakt dat long tail zoekwoorden zinloos? Absoluut niet! Met long tail zoekwoorden heb je veel minder last van concurrentie. Wanneer je dit soort zoekwoorden gebruikt, is de kans dus hoger dat je een hoge positie krijgt in Google. Daarnaast zul je ook nog gerichte bezoekers krijgen. Terwijl je met short tail zoekwoorden juist vrij algemene bezoekers krijgt. De conversie op je pagina’s zal met long tail woorden dus hoger zijn dan op pagina’s met short tail zoekwoorden. Zo hebben beide soorten zoekwoorden hun voordelen.

Hoe gebruik je een zoekwoord?

Nu je weet wat een zoekwoord is, is het ook te belangrijk om te weten hoe je een zoekwoord kunt gebruiken. Een zoekwoord plaats je vrijwel altijd in een stuk tekst. Deze tekst plaats je dan weer op je website, zodat je gevonden kunt worden in Google.. Zo kan een schilder teksten op zijn website plaatsen over bijvoorbeeld zijn diensten. In deze teksten over zijn diensten moet hij dan zoekwoorden verwerken, die men vaak intikt in Google. Want als een potentiële klant in Google bijvoorbeeld ‘deuren laten schilderen’ intikt, is het gunstig voor de schilder als zijn pagina’s hoog ranken in Google. Dan is de kans namelijk erg groot dat de potentiële klant op zijn website klikt en niet die van zijn concurrenten. Hoe achterhaal je welke zoekwoorden je moet gebruiken? We leggen het je uit!

Zoekwoorden vinden

Wil je weten op welke zoekwoorden veel zoekvolume zit wat bij jouw website past? Dan moet je een zoekwoordonderzoek uitvoeren. Hiermee krijg je inzicht in welke zoekwoorden jij moet targetten om meer bezoekers te krijgen en daardoor meer conversies te genereren. Vervolgens moet je deze zoekwoorden op pagina’s van je website verwerken met de juiste zoekwoorddichtheid om ervoor te zorgen dat jouw pagina wordt opgepikt door Google.

Hulp nodig?

We snappen bij SAM als geen ander dat het toch nog wel een grote uitdaging kan zijn om aan de slag te gaan met zoekwoorden en een zoekwoordonderzoek. Misschien heb je toegang tot de juiste tools als Mangools, niet genoeg kennis of ben je simpelweg te druk bezig met je eigen onderneming. Je hoeft zoekwoorden gelukkig niet helemaal zelf uit te pluizen. Daar is SAM voor! Laat onze SEO experts alle details voor je uitzoeken, zodat jij hoog kunt ranken in Google en steeds meer bezoekers kunt ontvangen op je website. Aarzel niet! Neem contact met ons op!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z