De CTR (Click Through Rate) geeft aan hoe vaak er op jouw resultaat geklikt wordt in verhouding met hoe vaak het vertoond wordt. Dit percentage laat zien hoe conversiegericht jouw advertentie, zoekresultaat of bijvoorbeeld e-mail daadwerkelijk is.
Wat is CTR?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat maakt de CTR zo belangrijk?
De CTR zorgt ervoor dat jouw kwaliteitsscore verbeterd wordt in Google Ads. Zo kan je weer hoger in de SERPs terechtkomen. Daarnaast kun je aan de hand van de CTR goed aflezen hoe conversiegericht je organische zoekresultaat of advertentie nou echt is. Wil je bijvoorbeeld meer producten verkopen aan de hand van een advertentie, en je Click Through Rate is maar 1% of minder, dan doe je iets niet helemaal goed. Allereerst is het natuurlijk wel belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Zorg er dus eerst voor dat je ook echt hoog in Google staat om je CTR mee te kunnen nemen in je analyse.
Wat is een goede CTR?
Er valt weinig te zeggen over wat een ideale Click Through Rate is. De buttons of links waarop geklikt wordt, lopen namelijk flink uiteen. Zo is de click through rate op positie 1 binnen Google soms boven de 30%, maar kan een tekstlink op een pagina een CTR van minder dan 1% hebben. Uiteindelijk is het dan ook één van de vele ranking factoren binnen zoekmachine optimalisatie. Een onderdeel als linkbuilding speelt daarbij ook een grote rol.
Voor Google Ads is het ook weer anders. Google zegt zelf dat 2% het gemiddelde is voor een advertentie. Maar hier heb je ook wel eens uitschieters tussen zitten. Dit is namelijk geheel afhankelijk van verschillende factoren, zoals je doelgroep of bijvoorbeeld een speciale dag als Black Friday waardoor mensen sneller zullen klikken op een advertentie.
Hoe kun je jouw CTR berekenen?
De CTR kun je berekenen aan de hand van een simpele rekensom:
Aantal kliks / aantal vertoningen x 100% = CTR
Als bijvoorbeeld een advertentie 500 keer wordt getoond en er wordt 10 keer op geklikt, is de Click Through Rate hier 2%. Echter zijn er vaak tools die de Click Through Rate simpelweg voor je hebben uitgerekend en tonen over een bepaalde periode. Voor SEO kun je bijvoorbeeld Google Search Console goed gebruiken. Bij prestaties kun je de gemiddelde CTR aanklikken en krijg je een duidelijke lijn te zien. Dit kun je zelfs voor specifieke URL’s zien.
Maar ook met een Google Ads campagne kun je duidelijk zien wat de CTR is van jouw advertentie. Dit wordt in een zelfde soort grafiek weergegeven als bij Google Search Console.
Hoe kun je de CTR verhogen in de organische zoekresultaten?
Er zijn verschillende factoren die je kunt beïnvloeden die hier aan kunnen bijdragen. Zo is het belangrijk om je page title en meta description goed in te vullen. Gebruik de juiste zoektermen in de page title en geef in de meta description duidelijk aan wat de mogelijke bezoekers kunnen verwachten als ze jouw website bezoeken. Laat eventueel al USP’s zien over het product of over jouw bedrijf. Maar ook rich results kunnen er goed voor zorgen dat gebruikers van Google sneller op jouw link klikken dan op die van een concurrent. Denk aan extra reviews die weergegeven worden shopping resultaten of diverse andere rich results.
Hoe heeft de CTR invloed op advertenties?
De click through rate is niet alleen belangrijk bij organische zoekresultaten. Bij Google Ads en andere advertentie tools van zoekmachines heeft de CTR ook een invloed op de positie van jouw advertenties. Maar ook de prijs die je betaald per klik heeft invloed op de CTR. Een hogere CTR kan zorgen voor hogere posities binnen de advertenties en voor een lagere Cost Per Click (CPC). De kwaliteitsscore van jouw advertentie gaat dan namelijk omhoog. Gebruik je Google Ads? Analyseer dan goed of de click through rate wel goed genoeg is of dat er misschien nog ruimte is voor verbetering.
Hoe kun je jouw CTR verhogen?
Om een goede CTR te hebben, moet je ervoor zorgen dat jouw pagina’s, advertenties, mails of wat dan ook een duidelijke CTA (Call to Action) bevatten. Je wil de lezer triggeren om daadwerkelijk door te klikken. Plaats in je advertentie bijvoorbeeld een korting of geef korte informatie over waarom iemand iets zou moeten kopen of afnemen. Dit triggert weer om door te klikken en meer te lezen over de wat je aanbiedt. Hetzelfde geldt voor e-mails die je verstuurt.
Voor SEO is het dus voornamelijk belangrijk om allereerst hoog in de organische zoekresultaten te staan. Vervolgens is het van belang om je meta data te optimaliseren. Voeg een sterke page title en meta description toe met eventueel enkele USP’s om je potentiële klanten over te halen om op jouw resultaat te klikken.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z