Een bestemmingspagina is een pagina waarnaar verwezen wordt vanaf een andere pagina. Dat kan een verwijzing zijn vanaf zowel hetzelfde domein of een ander domein en gebeurt via een link, banner of social media post.
Wat is een bestemmingspagina?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Verschillen tussen bestemmingspagina en landingspagina
Een bestemmingspagina is echter niet een organisch zoekresultaat (ook al zijn organische resultaten van een zoekmachine in feite een lijst van links). De pagina’s die naar aanleiding van een zoekopdracht getoond worden heten landingspagina’s en zijn minder doelgericht. Je kan het als volgt vergelijken: een bestemmingspagina is een hengel en een landingspagina is een sleepnet. Ze hebben dezelfde functie, namelijk vissen, maar werken nét iets anders. Vandaar dat die twee regelmatig met elkaar verward worden.
Anderzijds is de opzet ook anders. Bij een bestemmingspagina dien je de bezoeker op één of andere manier te verleiden om tot een conversie over te gaan. Met een landingspagina trek je ook hoop bezoekers aan die alleen geïnteresseerd zijn. Die zijn goed voor de bezoekersaantallen, maar hoeven niet per se te converteren. Een bestemmingspagina is daarom veel doelgerichter geschreven terwijl een landingspagina weliswaar CTA’s bevat (call-to-action), maar ook voor een breder publiek geschikt is.
Hoe ziet een bestemmingspagina eruit?
De belangrijkste eigenschap van een bestemmingspagina is om bezoekers over te halen om een actie of aankoop te doen. De CTA staat daarom centraal op de bestemmingspagina en is het hoofdzakelijke doel. Als het conversiepercentage van de pagina laag is kan je middels A/B-testen erachter komen welke strategie beter werkt en kan je daarop overstappen.
Wat is Google Ads bestemmings-URL
In Google Ads bestaat er ook iets als een bestemmings-URL. Hiermee kan je in het Ads-account aangeven waar je wilt dat bezoekers naar toe gaan wanneer ze op een advertentie klikken. Het is dus in feite een bestemmingspagina die alleen op Google Ads van toepassing is. Aan de hand van hoe relevant en gebruiksvriendelijk die bestemmings-URL is ten opzichte van de advertentie krijgt die een kwaliteitsscore.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z