Wat is het verschil tussen NoFollow en DoFollow? Om je ranking in Google op een positieve manier te beïnvloeden, moet je zorgen voor links van buitenaf, die doorverwijzen naar jouw website. Dit bevordert de autoriteit die Google aan je website toekent, wat het makkelijker maakt voor nieuwe pagina’s om te ranken. Hierbij wordt er bij het plaatsen van deze links onderscheid gemaakt tussen DoFollow links en NoFollow links. Wat zijn dit en hoe gebruik je ze? Als een externe pagina naar jouw website linkt, ontvang jij een klein beetje ‘link-juice’. Een klein beetje autoriteit vloeit van de externe website naar die van jou toe. Er zijn website eigenaren die dit niet willen, waardoor ze de link op ‘NoFollow’ zetten. Om beter inzicht te geven in het verschil kijken we eerst naar wat beide termen betekenen.
Wat is het verschil tussen DoFollow en NoFollow?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Wat is NoFollow en DoFollow?
NoFollow is een tag die kan worden gegeven aan een uitgaande of interne link. Met deze tag voorkom je dat er linkjuice vanaf de website weggaat naar de website waar de link naar toewijst. Een DoFollow is het tegenovergestelde. Dan stroomt er juist wel linkjuice naar de andere website. Dat is dan ook het grote verschil tussen NoFollow en DoFollow, NoFollow voorkomt dat er linkjuice naar de andere website stroomt. Standaard is een link DoFollow, tenzij de NoFollow tag wordt toegevoegd.
NoFollow toevoegen
Wil je een NoFollow tag toevoegen? Dat kun je eenvoudig doen met een stukje HTML code. Voor het gemak hebben we de HTML code hieronder voor je neergezet, zo kun je hem gemakkelijk kopiëren. <a rel=”nofollow” href=”[website]”>[ankertekst]</a>
NoFollow en DoFollow in de praktijk
NoFollow gebruik je voor pagina’s die geen juice mogen ontvangen en DoFollow gebruik je voor pagina’s die wél juice mogen ontvangen. Zo zijn er een aantal voorbeelden van pagina’s waar het zonde van je juice is als je er een DoFollow op zet, waaronder:
- De contactpagina;
- Externe links met een lage autoriteit, of hoge spam score;
- Andere pagina’s waar je niet voor wilt ranken.
Om autoriteit binnen Google op te bouwen, is het daarbij ook belangrijk een ‘natuurlijk’ linkprofiel op te bouwen. Zorg voor een juiste verhouding tussen NoFollow en DoFollow links.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z