Iedereen wil natuurlijk wel hoger in Google komen. Wanneer je met je website of webshop bovenaan staat in de meestgebruikte zoekmachine ter wereld, stromen de aanvragen binnen. Je hoeft dan bijna niet meer aan andere marketingstrategieën te denken. Maar die eerste positie is natuurlijk niet zomaar bereikt. Het duurt even voordat je hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. Bovendien gaat er flink wat tijd in zitten. Gelukkig hoef je niet stil te zitten, want met deze begeleiding, tips en handigheidjes kom je een stuk hoger in Google en zorg je dat je zonder hulp van een online marketing bureau al goed kunt scoren. We vertellen je graag over de diverse manieren hoe je op de eerste pagina van Google komt.
Hoog of hoger in Google kom je door een goed overzicht met de juiste basis
Zoekmachine optimalisatie is zeer divers. Wil je er dan ook voor zorgen dat jij hoger in Google komt, dan moet je zorgen dat je van meerdere markten thuis bent. Dit begint bij een goed onderzoek en dito kennis van de markt. Op welke zoekwoorden zoekt iemand nou eigenlijk en waar liggen de kansen? Als je dit hebt, dien je ervoor te zorgen dat je over een state of the art website beschikt. Google vindt de techniek van een website namelijk enorm belangrijk. En dit is vooral vanuit het oogpunt gebruikerservaring. Laat staan voor een webshop! Zo moet je website makkelijk te crawlen en te navigeren zijn, maar moet je ook zorgen voor de juiste structuur. Niet te vergeten de snelheid op zowel desktop als mobiel. Ook content en inhoud speelt een grote rol. Zorg dat je website én aantrekkelijk voor bezoekers is én dat een zoekmachine begrijpt waar het over gaat. Daarbij kun je zelf wel beweren dat je de beste bent, maar Google kijkt graag naar wat anderen over je zeggen. Zo dien je de accountmanager in jezelf naar boven te halen en op zoek te gaan naar online kansen om de linkbuilding en autoriteit van jouw website te verbeteren. Hoger in Google komen is dus zeker te doen, maar je moet vooral weten welke stappen je moet doorlopen. Maar geen zorgen! Wij werken ze hieronder uitgebreid en graag voor je uit!
Kies de juiste markt om hoger in Google te scoren: zoekwoordonderzoek
Op de eerste pagina van Google komen is het streven, maar er zijn talloze mogelijkheden. Waarop wil je gevonden worden? En snijd je wel de juiste markt aan hiervoor? Voor een succesvolle strategie is het dan ook belangrijk om eerst een uitgebreid marktonderzoek te doen. Verdiep je daarbij eens in andere aanbieders van dezelfde producten of diensten. Wat doen ze goed en wat behandelen ze inhoudelijk? Concurrentie namelijk telkens de basis voor jouw strategie. Zij staan namelijk niet voor niets al hoger in Google dan jij. Binnen SEO en de optimalisatie voor Google beginnen we dan ook eerst met een zoekwoordonderzoek. Lees hieronder verder hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert.
Zoekwoordonderzoek uitvoeren is de basis
Voordat je gaat optimaliseren om hoger in Google te komen, dien je te weten te komen op welke zoekwoorden jij hoog wilt scoren. Via een zoekwoordonderzoek ga je gestructureerd aan de slag om dit tot stand te brengen. Allereerst zet je voor jezelf uit wat mogelijk termen zijn waarop iemand in Google zou gaan zoeken. Deze categoriseer je vervolgens, waardoor je alvast een basisstructuur voor jouw website hebt staan. Later gaan we dieper in op deze categorisatie en websitestructuur.
Eerst eens zaak om inspiratie op te doen. Op welke zoekwoorden wil je eigenlijk bovenaan in Google komen? Vaak heb je al wel een idee waar iemand op kan zoeken. Je bent ten slotte vaak genoeg ook zelf naar iet op zoek in Google. Verplaats je dus zelf in de klant off bezoeker. Schrijf zoekopdrachten op die iemand in zou toetsen die op zoek is naar jouw product of dienst. Nu heb je al een basis van jouw zoekwoordonderzoek. Categoriseer de zoekwoorden eerst zo veel mogelijk. Vervolgens ga je pas aan de slag met de tools.
Nu ga je op zoek naar data uit de tools. De eerste gratis tool om hierbij te gebruiken, is Ubersuggest van Neil Patel. Hier hoef je alleen maar een domein of mogelijk keyword in te vullen. Ubersuggest vult dit vervolgens voor je aan en spuugt een berg data voor je uit. Een prima basistool dus om je eerste zoekwoordonderzoek mee te kunnen doen. Maar er zijn ook betaalde tools. Deze geven je net iets meer data en zijn eigenlijk altijd ook een stuk uitgebreider. Denk aan de Keyword Magic Tool van SEMRush. Ook Ahrefs, Keywordtool.io en Mangools zijn een ster in het geven van data bij verschillende zoektermen. Daarnaast komen ze zelf ook nog met suggesties op basis van de door jou ingevoerde data. Je hebt dus eigenlijk meteen een computer die met je meedenkt.
De basisstructuur vul je vervolgens aan door middel van een concurrentieonderzoek en je eigen aanvullingen. Via tools als Ahrefs en SEMRush kun je gemakkelijk zien hoe jouw concurrenten hun website hebben opgebouwd en op welke zoekwoorden zij scoren. Interessante zoekwoorden kun je vervolgens toevoegen aan de zoekwoordenstructuur, inclusief maandelijks zoekvolume. De laatste stap die je uitvoert, is het aanvullen van het initiële zoekwoordonderzoek met varianten en andere semantische zoektermen. Semantisch? Vervang dit woord maar voor ‘context’. Google moet wel uit kunnen vogelen waarover je het hebt. Neem het woord ‘arm’. Gaat dit over een ledemaat of over een iemand met weinig geld? Zie je?! ‘Ledemaat’ en ‘geld’ zijn in deze de context zoekwoorden. Deze semantische zoekwoorden zijn LSI zoekwoorden. Dit staat voor Latent Samentic Indexing, en zijn dus eigenlijk een soort synoniemen voor het hoofdzoekwoord waarmee je voor Google duidelijk maakt waar de pagina daadwerkelijk over gaat. LSI zoekwoorden zijn dus ook belangrijk om te verwerken in je teksten! Wanneer je deze stappen doorloopt, heb je niet alleen een sluitend zoekwoordonderzoek, maar ook een gedegen websitestructuur. Later gaan we nog dieper in op deze structuur. Dit zijn de basisstappen voor hoger in Google komen en het scoren op de juiste zoektermen.
De techniek van je website optimaliseren om hoog in Google te komen
Het zoekwoordonderzoek is pas de basis en valt in principe onder de content, als we het hebben over de drie pijlers van Google. Echter staan deze drie pijlers heel nauw met elkaar in verband. Zoals je zal merken heb je het zoekwoordonderzoek eigenlijk telkens weer nodig. Dus niet alleen met de content. Nu weet je op wélke zoektermen je wilt scoren om hoger in Google te komen. Maar de volgende stap is hoé je dit doet. Dit begint bij de ultieme gebruikerservaring. En dat valt of staat met techniek.
Wanneer je met een nieuw project gaat werken en je website from scratch op moet bouwen, heb je de luxe dat je je website op technisch gebied volledig naar je hand kunt zetten. Techniek speelt namelijk een grote rol binnen de uiteindelijke ranking van je website in Google. Want, zoals je weet, kijkt Google eigenlijk telkens alleen maar naar de gebruiksvriendelijkheid van een website en hoe relevant een pagina dus is voor iemand die naar een specifiek onderwerp op zoek is. Met de drie onderdelen die we hieronder behandelen, weet je zeker dat je website of webwinkel op technisch vlak aan alle eisen van de zoekmachine voldoet.
Zorg dat je website goed te crawlen is
Met je website hoger in Google scoren begint bij het überhaupt kunnen crawlen hiervan. Wanneer de zoekmachine makkelijk door je website heen kan en de juiste instructies krijgt, zal de zoekmachine je makkelijker indexeren en eventuele wijzigingen ook sneller oppakken. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
Zorg voor een juist robots.txt-bestand. Hierdoor krijgen de crawlers van Google (en andere robots) de juiste instructies. Welke pagina’s mogen gecrawld worden en welke niet? Vervolgens is de XML-sitemap onmisbaar, deze hoort overigens ook in het robots.txt-bestand verwerkt te zijn zodat de robots meteen weten waar ze moeten beginnen met crawlen. Dit geeft de crawlers namelijk direct een overzicht van alle pagina’s op je site. Scheelt weer een paar kliks via interne links! Dit is dan ook meteen de derde stap; interne links. Hiermee zijn pagina’s met elkaar verbonden waardoor robots de website nog weer makkelijker kunnen crawlen. Onder de afbeelding lees je meer over interne linking.
Met de juiste (interne link)structuur kom je hoger in Google
De interne linkstructuur van je website staat in het verlengde van de crawlability. Allereerst zorg je ervoor dat er geen foute interne links naar je webpagina’s staan. Een link die niet werkt zorgt namelijk voor frustratie bij een bezoeker. En Google houdt niet van gefrustreerde bezoekers. Check je website dan ook regelmatig en controleer op interne 404-fouten. Nog belangrijker: probeer deze ten alle tijden te vermijden. Brokenlinkcheck.com is een betrouwbare checker. Maar tools als ContentKing of Screaming Frog kunnen weer net een stukje meer! Al deze stappen van crawlability zijn een voorwaarde om goed geïndexeerd te worden in Google, maar ze zorgen er niet voor dat je daadwerkelijk bovenaan of hoger in Google scoort. Hiervoor moet je echt uitblinken en dit doe je door je website op te bouwen volgens een heldere structuur. Hiervoor houden wij altijd de silo-structuur aan.
Wat is een silo-structuur?
Met de Silo-structuur deel je je website, net als op een boerderij, op in silo’s. De beste voorbeelden hiervan zijn grote webshops, zoals Zalando of Bol.com. Zij hebben hun website duidelijk gesegmenteerd en linken (ook door middel van breadcrumbs/broodkruimels) intern per onderdeel door. Dit maakt dat Google het thema van de website begrijpt en makkelijker snapt hoe elke losse webpagina binnen het grotere geheel van de categorie of de website valt.
Stel nou dat we je maar één tip mochten geven. Hoe kom ik bovenaan in Google? Schrijf, upload, produceer en stel überhaupt alles wat je uitvoert in het teken van één thema. Herkenbaarheid voor Google is scoren in Google.
Maak je website razendsnel
De laatste en ook eigenlijk belangrijkste stap van de techniek: je website razendsnel maken. Een snelle website is prettig voor bezoekers en daarmee ook voor Google. Als je te lang moet wachten op een pagina of website die aan het laden is, dan zal je snel ook weer wegklikken. Tools als Google Pagespeed, GTMetrix of Pingdom Tools bieden je meer inzicht. Hier zie je hoe snel je website nu is. Maar nog belangrijker: je krijgt tips hoe je hem nog sneller maakt. Hieronder een greep uit de meest voorkomende verbeterpunten:
- Zorgen voor een goede hosting.
- Afbeeldingen verkleinen.
- Aantal requests verlagen.
- Serverreactietijd beperken.
- Beperk het gebruik van plug-ins (vooral bij WordPress websites en WooCommerce webshops).
Hoe kom ik hoger in Google met on-page optimalisatie?
De techniek van je website is een goede basis. Om scoren in Google, is content volgens sommigen misschien wel het belangrijkste onderdeel. Dit gebruikt Google om uit te lezen waar je website over gaat en om te bepalen hoe en op welke zoekwoorden het jou gaat indexeren. Content is het frame en bandenwerk van je auto. Het bepaalt hoe makkelijk je door de bochten swingt. Het is daarom belangrijk om de volgende stappen goed te doorlopen. De reden waarom sommige mensen dit het belangrijkste onderdeel van SEO vinden, is omdat het zoekwoordonderzoek eigenlijk overal bij terugkont en overal in meegenomen wordt. Dus ook met de linkbuilding strategie en ook met de techniek. Echter staan alle drie de pijlers nauw met elkaar in verband en zou je eigenlijk moeilijk kunnen zeggen welke nu echt het belangrijkste is. Zonder de optimalisatie van één van de drie pijlers, kun je hoog in de zoekresultaten van Google wel vergeten.
Met de juiste zoekwoorden kom jij bovenaan of hoger in Google
Scoren in Google begint bij het juiste gebruik van zoekwoorden. Deze zoekwoorden stel je samen met een zoekwoordonderzoek. Hierboven hebben we al kort uitgelegd hoe je de juiste zoekwoorden bij elkaar vindt, waar je naar op zoek gaat en welke tools je kunt gebruiken. Je wilt de zoekmachine als het ware uitleggen waar je website over gaat. Zo weet het op welke termen het je kan indexeren. Hiervoor is het belangrijk om het onderwerp van de webpagina (lees: zoekwoorden) genoeg terug te laten komen, maar niet teveel. Het moet begeleidend zijn, maar niet storend. Hier is geen absoluut percentage voor. Des te belangrijker is het om de zoekwoorden op een juiste manier te verdelen. Dit is niet alleen in de body tekst, maar ook in de belangrijke elementen waar Google naar kijkt.
Zorg voor de juiste tussenkopjes en opbouw
Voordat Google de gehele tekst van een webpagina gaat lezen, scant het eerst de voor haar belangrijkste onderdelen. Dit gebruikt het om te bepalen waar een pagina over gaat. Denk hierbij aan onder andere de URL, SEO titel, Meta Descriptions, headings (h1, h2, etc.) en zelfs alt-attributen. Zorg ervoor dat het onderwerp van je website hierin benadrukt wordt en dat het voor zowel de zoekmachine als voor bezoekers duidelijk is waar de website over gaat. Zet deze onderdelen van tevoren uit en zet ze op papier. Doe dit vóórdat je de daadwerkelijke tekst gaat schrijven. Op deze manier behoud je structuur en overzicht. Op WordPress websites zijn onderdelen als SEO titel en Meta description gemakkelijk via Rank Math of Yoast (voorbeeld hieronder) te regelen. De plug-in Rankmath heeft bovendien een sterke groei gemaakt en is volgens sommigen uitgebreider dan Yoast! Bij SAM Online Marketing gebruiken we voornamelijk Rank Math, omdat we hier het fijnst mee werken.
Semantische content met LSI zoekwoorden
We gaan nu beginnen met het daadwerkelijk hoger scoren in Google. “Content is king“, is de slogan die al sinds het uitvinden van het wiel bestaat. Misschien ben je hem al zat. Maar toch zit er een kern van waarheid in. Geef je bezoekers namelijk een duidelijke reden om je pagina te bezoeken? Dan moet Google wel volgen en je goed beoordelen. Stap 1 is dan ook het schrijven van inhoudelijke, waardevolle content waar bezoekers daadwerkelijk wat aan hebben. Gelukkig bieden we je de handvatten om dit ook volgens een systeem uit te kunnen voeren.
Afgezien van inhoud (dit kunnen we je moeilijk leren) is het schrijven van semantische content essentieel voor het hoog ranken in Google. Je moet de zoekmachine hierin zien als iemand uit groep zes die zojuist begrijpend leert lezen. Context is hierin van cruciaal belang. Zorg er dan ook voor dat je niet alleen basiszoekwoorden hebt, maar dat je van tevoren brainstormt over gerelateerde zoektermen. In het geval van ‘verhuisbedrijf’ zijn dit bijvoorbeeld termen als ‘verhuizen’, ‘verhuizer’, ‘huis’ of ‘woning’ zijn. In het geval van het woord appel is een term als fruit weer ondersteunend. Moraal van het verhaal: vul content aan door context te bieden en zorg dat het thema van je website overal terug te vinden is.